28.11.23 10:00

Royal Arctic Line får ny sejlplan

 

Ekstra anløb af Qaanaaq og Ittoqqortoormiit

Royal Arctic Line får I 2024 ny sejlplan, ændringerne vil være gældende fra uge 9.

For Atlantruten vil der være følgende rotation:

Nordgående
Aarhus – Reykjavik – Nuuk

Sydgående
Nuuk – Reykjavik – Reydarfjordur – Thorshavn – Bremerhaven – Helsingborg – Aarhus

For Nordgående vil det betyde at Atlantskibet forventes at ankomme Nuuk torsdag eftermiddag i stedet for fredag morgen, hvilket får betydning for de handlende i Nuuk, idet detailbutikkerne med større sikkerhed kan få udleveret deres gods fredag morgen. Det får samtidig betydning for feederskibene, der sejler varer videre ud på kysten, idet risikoen for forsinkelser vil blive minimeret.

For Sydgående vil det betyde, at Royal Arctic Line fremadrettet vil anløbe Bremerhaven i Tyskland, hvilket giver mulighed for direkte eksport, men også mulighed for import direkte fra Tyskland, udenom Danmark.

Qaanaaq og Ittoqqortoormiit får hver især et ekstra anløb, hvilket betyder at der i stedet for to planlagte anløb vil være tre planlagte anløb af byerne i 2024.

Bygderne omkring Upernavik og Uummannaq får allerede i 2023 et ekstra rødt anløb i forlængelse af de allerede planlagte anløb. Royal Arctic Line gør dog opmærksom på, at disse anløb er røde anløb, hvilket betyder at der kun sejles hvis vejr- og isforhold tillader det. Disse ekstra anløb vil også være gældende i 2024.

 

FAKTABOKS – Røde anløb

Ser man på Royal Arctic Lines sejlplaner, er der i islægområderne indsat en række anløb, der er markeret med rødt. Når anløb er markeret med rødt, betyder det, at disse anløb ikke kan garanteres, men vil afhænge af vejr- og isforhold. Disse røde anløb er ikke indbefattet af Royal Arctic Lines forsyningspligt.

Royal Arctic Line anbefaler ikke, at røde anløb benyttes til kritisk gods, f.eks. vinterforsyninger, uundværlige byggematerialer eller andet gods der er datofølsomt. Lykkes det ikke at anløbe med et rødt anløb vil gods blive sejlet tilbage til skibets hjemhavn, og godset vil blive opbevaret for modtagers regning og risiko indtil næste planlagte rejse.