22.02.23 15:00

Grønland er stadig konkurrencedygtig og Canadiske trawlere er fortsat velkomne

 

I begyndelsen af februar introducerede Royal Arctic Line strukturelle fragtrateændringer, der har betydet prisstigninger for eksportgods men fastholdelse af priser for importgods og gods internt i Grønland, priser der nu er uændrede 8. år i træk. En temperaturreguleret container sendes fortsat ud af Grønland til under halvdelen af den pris det koster, at importere en temperaturreguleret container til Grønland.

Sermitsiaq.AG har i denne uge fortalt om canadiske fartøjer, der genovervejer hvorvidt de vil lande deres fangst i Grønland, nu hvor de skal betale mere i fragt for den videre transport fra Grønland. Dette er en forretningsmæssig overvejelser, der skal sammenholdes med distancen til en alternativ indhandlingshavn (eks. St. John’s, der ligger over 900 sømil fra Nuuk), tiden brugt på transport (3-4 dage fra Nuuk til eks. St. John’s og dermed mistede fiskedage), samt omkostninger til brændstof og endelig omkostningerne ved fragt fra eksempelvis Saint John’s.

Royal Arctic Line forventer umiddelbart ikke, at dette vil føre til at de canadiske fartøjer fravælger Grønland men det er noget de canadiske fartøjer skal vurdere, bl.a. ud fra ovenstående faktorer. I denne henseende er det Royal Arctic Lines opgave at drive en forsvarlig forretning, hvor kunderne betaler for de services de benytter sig af, hvilket er baggrunden for den strukturelle ændring.

Alternativet til at rabatten til eksporten reguleres igen, er at de grønlandske forbrugere skal betale for at canadiske fartøjer kan lande deres fangst i Grønland og fragte disse billigt videre til deres destination.