09.05.19 15:00

Køllægning af Royal Arctic Lines nye bygdeskib

 

Fornyelsen af Royal Arctic Lines flåde kører på skinner. Fornylig blev det store 2.150 TEU * Atlantskib søsat i Kina, og nu er kølen lagt på det ene af rederiets to nye bygdeskibe, der bygges på det spanske skibsværft Zamakona.

En guldmønt i kølen og håndspålæggelse på det ny bygdeskib skal sammen sikre det indtjening og held, når det som nybygget, sammen med det andet ny bygdeskib, skal betjene Uummannaq og Upernavik samt deres bygder i stedet for Vestlandia og Pajuttaat, der på grund af alder snart skal på pension.  

Med den nylige godkendelse fra de islandske konkurrencemyndigheder (ICA) om samsejling mellem Royal Arctic Line og islandske Eimskip, er der for alvor kommet skred i både Royal Arctic Lines mål om at gøre det let at handle med Grønland og i rederiets flådefornyelse.

Når samsejlingen påbegyndes i slutningen af dette år vil der hver uge være skibsankomst til Nuuk med last fra Island, Færøerne og Danmark, og der vil komme bedre forbindelser til og fra USA, Canada, Asien og Europa. Godset omlastes i Nuuk og sejles til Syd- og Nordgrønland med de nye bygdeskibe, der forventes færdige i 2020 og 2021.

Der var inspektion af stålet til det første nye bygdeskib i starten af maj i Spanien:

-         Vi er tilfredse med kvaliteten af stålet, svejsningerne og afrundingerne af kanterne. Det er godt arbejde, for vore skibe skal jo kunne holde til de grønlandske farvande, siger Anders Bay Larsen, afdelingschef for Fleet Management i Royal Arctic Line.

Hvert nyt bygdeskib kan tage 50 TEU* og vil have en besætning på 2 x 14-mand.

Royal Arctic Line har påbegyndt sin information til kunderne om de nye muligheder, samsejlingen med Eimskip giver for erhvervene i Grønland.

*1 Teu = én 20 fods container