26.01.18 09:00

Royal Arctic Line til Sermitsiaq.ag: Selvfølgelig forbedrer Royal Arctic Line sig løbende!

 

Royal Arctic Line har udtalt til Sermitsiaq.ag, at man i løbet af første kvartal 2018 arbejder på en vigtig opgradering af IT systemet samt at rederiet vil bruge tiden i første kvartal til yderligere træning. Sermitsiaq.ag vælger at tolke dette derhen, at Naalakkersuisoq Erik Jensen må være skuffet over, at rederiet ”endnu ikke har løst sine problemer”. Dermed lægger Sermitsiaq.ag ordene i munden på Naalakkersuisoq Erik Jensen. Dette er aldeles uberettiget og artiklen er derfor ren spekulation.

Situationen i oktober og november 2017 handlede om containermangel, forsinkede skibe samt den vigtige opgave med vinterforsyningerne. Det var hovedemnerne for de tiltag der blev diskuteret med Naalakkersuisoq Erik Jensen, hvor selvstyret også er kunde på bygdeforsyningen. Disse opgaver blev løst i 2017. For vinterforsyningernes vedkommende kom stort set alt afsted, også for de bookings der vedrørte de ”røde” ugaranterede afgange. Der udestår enkelte kolli som blev skadet under transporten og dem arbejdes der på med kunden.

Selvfølgelig vil Royal Arctic Line bruge lavsæsonen i starten af året på at forbedre sine systemer. Selvfølgelig vil Royal Arctic Line bruge lavsæsonen på yderligere træning og uddannelse. Selvfølgelig vil Royal Arctic Line løbende forbedre sig for at forbedre kundeoplevelsen. Udviklingen af selskabet vil ikke ophøre på noget tidspunkt, ej heller med hensyn til IT systemer. Det tidligere system blev udviklet på i næsten 20 år, så opgraderinger er helt normalt og aldeles nødvendigt. 

Royal Arctic Line er i en omstilling som sikrer, at fremtidens handelsmuligheder vil være mere åbne end nogensinde før for Grønland. Disse forandringer kræver en del forandringer, også internt i selskabet. I lyset af de udfordringer som nye IT systemer har betydet i 2017 er det klart, at disse ændringer under alle omstændigheder ville tage længere tid, end vi regnede med. Det er der mange grunde til, gode som dårlige. Det vigtige her er, at Royal Arctic Line har næsten et helt års erfaringer at drage nytte af på et tidspunkt, hvor vi kun har 18 måneder til at det nye sejladsmønster forventes at gå i luften. Det havde vi ikke haft, hvis vi ikke var gået igang i 2017.