Transport af biler, både, entreprenørmaskiner med videre som farligt gods

Info fra Royal Arctic Line

Priserne fastholdes for transport ombord på vores skibe, men papirarbejdet ændres
Vi skal hermed gøre vores kunder opmærksom på, at på grund af en stramning af de internationale regler – i dette tilfælde IMDG-kodens Amendment 35 (International Maritime Dangerous Goods Code) – vil Royal Arctic Line og datterselskaber fra 1. august 2012 behandle alle maskiner, køretøjer og både som Farligt Gods.

Amendment 35 tilsiger nu, at alle køretøjer og maskiner som indeholder forbrændingsmotor og/eller brændselsceller (batterier) skal klassificeres som Farligt Gods klasse 9.

Betydning for dig som kunde
Når motoriserede maskiner klassificeres som Farligt Gods klasse 9, skal du som kunde udfylde en Farligt Gods Deklaration, som blandt andet kan findes her. Denne skal afleveres ved indlevering af godset.

Det er dit ansvar og pligt at udfylde deklarationen. Royal Arctic Line og datterselskaber kan ikke være behjælpelig med udfyldelsen, da dette vil være en overtrædelse af de gældende regler.

Samtidig skal du som kunde – ligesom i dag – være opmærksom på at brændstoftanken ikke må være mere end ¼ fyldt – dog maksimalt indeholde 250 liter brændstof på større maskiner.

Er dette krav opfyldt og Farligt Gods Deklarationen udfyldt, vil godset kunne sendes som Farligt Gods klasse 9, og Royal Arctic Line vil fastholde den nuværende rate for biler, både og entreprenørmaskiner (se eventuelt mere i vores prisliste her)

Hvis der ikke er afleveres en korrekt udfyldt Farligt Gods Deklaration vil godset blive afvist ved indlevering.

Hvis ikke kravene til brændstof er overholdt klassificeres godset som Farligt Gods klasse 3 – og afregnes efter fragttariffen for Farligt Gods

Afmærkning
Biler, både og maskiner der sendes som Farligt Gods klasse 3 skal IKKE opmærkes med klistermærke, da disse ifølge Provision 962 er undtaget fra de normale opmærkningsregler for Farligt Gods. Denne undtagelse gælder dog ikke containeren hvis motoriserede maskiner afleveres i kundepakket container (FCL). I dette tilfælde skal containeren være afmærket som indeholdende Farligt Gods.

Undtagelser
Ifølge IMDG's Provision 961 er der en række undtagelser for kravene i Amendment 35. Disse omhandler tomme og rensede motorer og afmonterede batterier. Du kan læse mere om disse undtagelser her – men da Royal Arctic Line har besluttet ikke at pålægge yderligere fragt for maskiner der kan klassificeres som Farligt Gods klasse 9, er det vores vurdering, at gevinsten vil være ikke-eksisterende for dig som kunde, hvis du ønsker at benytte dig af Provision 962.

Andre transportører
Hvis din transport af motoriserede maskiner indeholder fortransport eller eftertransport med andre transportører eller speditionsselskaber end Royal Arctic Line og datterselskaber, er det disse selskabers klassificering af godset der er gældende. Hvis disse klassificerer godset som Farligt Gods klasse 3, vil transporten hos Royal Arctic Line ligeledes blive afregnet efter tariffen for Farligt Gods.

USA, Canada
For biler, både og entreprenørmaskiner med mere fra USA og Canada som sejles med Eimskip til Reykjavik gælder samme regler som ovenstående. Kontakt eventuelt kundeservice@ral.gl Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. for udarbejdelse af et samlet tilbud for transport fra USA og Canada.

For yderligere oplysninger om transport af biler, både og andre motoriserede maskiner, kontakt Royal Arctic Lines kundeservice på +299 70 15 01, kundeservice@ral.gl Denne email adresse bliver beskyttet mod spambots. Du skal have JavaScript aktiveret for at vise den. .

Venlig hilsen
Lars Borris Pedersen
Kundechef
Royal Arctic Line A/S

PDF til download:

Pdflogo Tillæg til transport af biler, både, entreprenørmaskiner med videre som farligt gods.pdf